Sådan holder du træningsmotivationen oppe

De fleste, der træner, kender nok til, at motivationen ind imellem kan svigte lidt. Der er dog mange måder, man kan motivere sig selv på, så man holder ved sin træning. Hvad der motiverer dig bedst, det ved du kun bedst selv.

Vi har samlet syv måder, hvorpå du kan holde træningsmotivationen oppe:

Pak tasken aftenen før

De fleste kender nok til følelsen af at man nærmest sidder fast i sofaen, så snart man ligger sig efter arbejde. Har du mulighed for det, så tag direkte til træning efter arbejde, så du ikke kommer hjem om bliver distraheret af alle mulige andre gøremål. Hvis ikke det er muligt at tage direkte til træning fra jobbet, så sørg for at have pakket træningstasken dagen før, så alt du skal gøre er bare at tage tasken og komme afsted til træning. Vent med at tjekke facebook eller åbne postkassen – bare kom afsted.

Find ud af hvordan du kan gøre din træning sjov

Der er mange måder hvorpå du kan gøre din løbetur sjovere. Løber du på løbebånd, eller cykler du på cykler i træningscentret kan god musik, gøre det nemmere at motivere dig selv og holde farten oppe. Nogle motiveres også af at høre lydbøger, mens de sidder på cyklen, og andre bruger også muligheden til at lytte til fagbøger, mens de motionere. På den måde får de både motion og lavet lektier på samme tid.

De personer der har en træningscykel derhjemme kan stille den foran fjernsynet og cykle, mens de ser deres favorit tv-program. Det handler om at finde en måde, så man synes, at træningen er sjov. Hermed er chancen for at du kommer afsted større.

Sæt kun realistiske mål

Når du træner, er det vigtigt at have mål – men de bør altid være realistiske. Hvis et mål virker fuldstændig urealistisk, kan det være svært at holde gejsten oppe. Har du som mål at kunne løbe 5 km, men er det ikke muligt på nuværende tidspunkt, så bør du sætte dig nogle delmål. Det kan f.eks. være, at du skal kunne løbe i 20 minutter uden at skulle holde pause undervejs. Det kan også være et mål om at kunne løbe 2, 3 eller 4 km uden at holde pause. En anden måde at holde motivationen oppe er ved at tilmelde dig et løb eller en konkurrence. Det kan hjælpe dig til at holde fokus, og gør det måske mere forpligtende at komme ud at få trænet.

 

Beløn dig selv

Mange kender nok til, at man føler, at man har fortjent fastfood eller slik, fordi man har trænet. Det er bare ikke særlig hensigtsmæssigt. En anden måde at forkæle sig selv på efter træning, kan være ved at lave sparegris eller bare bruge et gammelt syltetøjsglas og f.eks putte en 20’er i, hver gang du har været til træning. Pengene kan du bruge på noget tøj eller sko, som du kan købe med god samvittighed. Det nye tøj eller skoene vil hver dag minde dig om, hvor vedholden du har været i din træning.

Find en træningsmakker

Når man træner, alene kan man meget hurtig overbevise sig selv om, at man ikke behøver at træne idag – måske er man træt efter en dag på jobbet, eller måske regner det og er koldt. Hvis du har en træningsmakker, er det meget nemmere at komme ud af døren. Der er ingen, der vil skuffe den anden, og det forpligter, at man ved, der står én og venter på dig. Der er også flere studier, der peger på, at man har nemmere ved at holde ved sin træning, hvis man træner med andre.

Sæt din træning ind i kalenderen

Det kan for mange være en hjælp at lægge sin træning ind i sin kalender. Det er oftest ikke nok bare at skive dage ind, men det kan være en god idé også at sætte bestemte tidspunkter af til træning. Når din træning står i din kalender, kommer du ikke til at lave andre aftaler oveni, og det er for mange nemmere at få prioriteret sin træning.

 

 

Man skal ikke gå ned på udstyr

Nogle vil helt sikkert mene, at man ikke behøver al mulig udstyr for at komme afsted til træning. Det kan dog være en god motivation at købe et par nye lækre træningstights, nye løbesko eller måske nogle andre høretelefoner. Mange bliver motiveret af at købe nyt udstyr til sin træning, og glæder sig til at have det nye træningstøj på eller prøve det nye pulsur.

 

DEL